مانیتور از مهمترین اجزای یک سیستم کامپیوتری است که لذت استفاده را چندین و چند برابر می کند. در واقع دستگاهی که اطلاعات ویدئویی و گرافیکی تولید شده توسط یک کامپیوتر را از طریق کارت گرافیک نمایش می دهد قطعا باید کیفیت مطلوبی را برای کاربر ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های حائز اهمیت در مانیتورها بلخص “مانیتور استوک” بپردازیم و برترین ویژگی ‌ها برای انتخاب یک  مانیتور کارآمد را برشماریم.

به شما کمک خواهیم کرد تا انتخاب ایده آل تان را داشته باشید…

افزایش قیمت روزانه ی کالاهای دیجیتال به خصوص محصولات کامپیوتری موجب شده است تا خرید مانیتور نو مستلزم هزینه های گزافی شود. مانیتور استوک از آنجا که سفارش کشورهای اروپایی و آمریکایی است با کیفیت ساخت فوق العاده و قیمت اقتصادی همراه بوده است و در شرایط کنونی بازار، بهترین جایگزین برای خرید مانیتور نو خواهد بود.

 


مانیتور استوک | هزینه کمتر و کیفیت بالاتر


 

خرید مانیتور استوک و دست دوم نیازمند بررسی شرایطی است که در این مقاله به بیان موارد پر اهمیت و نکته های قابل توجه در آن خواهیم پرداخت. اولین و مهمترین موردی که در خرید مانیتور استوک باید به آن توجه داشته باشیم سلامت تصویر نمایشگر است. برای اطمینان حاصل کردن از این مورد در انتها به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

راهنمای خرید مانیتور استوک

مانیتور دست دوم

 

فاکتورهای مهم خرید مانیتور:

  • نوع کاربری User Type
  • سایز صفحه نمایش Screen Size
  • نوع صفحه نمایش (LED, LCD)
  • وضوح تصویر Resolution
  • فناوری پنل Panel Type
  • نسبت ابعاد Aspect Ratio
  • پورت های ارتباطی Connectors
  • زمان پاسخ گویی Response Time
  • نرخ بروزرسانی Refresh Rate
  • نسبت کنتراست Contrast Ratio
  • پایه مانیتور Stand
  • استانداردهای محیط زیست Environmental Compliance

نوع کاربری

بسیار حائز اهمیت است که در ابتدا مشخص کنید مانیتور را برای چه هدف، برنامه و کاری می خواهید خریداری کنید. کاربری معمولی، تجاری، گیمینگ، رندرینگ و طراحی از انواع اقسامی هست که می توانید قبل از انتخاب مانیتور، خریدتان را در آن دسته بندی کنید. طبیعتا کاربرانی که می خواهند ساعتهای طولانی را پشت سیستم سپری کنند باید فاکتورهای ضد تابش نور و کیفیت بالای تصویر را در اولویت قرار بدهند.

Types of Monitors

 


خرید مانیتور در رایان استار



مانیتور معمول (کاربری عمومی | مناسب برای کسب و کارها)

مانیتورهای معمول بازار در جهت کاربری عمومی و کارهای روزمره طراحی شده اند. بررسی نمودارها و پیمایش متن ها و اجرای برنامه ها را می توان در خانه یا دفاتر کار بیش از هر جای دیگری یافت. این دسته از مانیتورها بیشتر برای اجرای برنامه هایMicrosoft Office ، مرورگرهای وب یا برنامه های کامپیوتری که نیازی به پردازش گرافیکی سنگین ندارند استفاده می شود. به همین دلیل، شما معمولاً قادر خواهید بود براساس برچسب قیمت نسبتاً پایین، تشخیص دهید که کدام مانیتورها برای استفاده عمومی مناسب هستند. از آنجا که این محصولات از بودجه مقرون به صرفه پشتیبانی می کنند، کامپیوتر شما برای استفاده صحیح از این مانیتورهای استاندارد نیازی به مشخصات پیشرفته یا ارتقاء به روز نخواهد داشت.

General Use & Business

مانیتور حرفه ای

اگر شما یک طراح، عکاس، فیلمبردار و بطور کل هنرمند عرصه دیجیتال هستید و خالق تولید محتواهای جذاب و گیرا خواهید بود آشنایی با آنچه یک مانیتور حرفه ای می تواند به شما ارائه دهد ضروری است. این که آیا شما در حال طراحی چیزی هستید که از طریق چاپ (یا در یک وب سایت) قرار است نمایش داده شود، به دست آوردن رنگ مناسب (و در نتیجه محیط خلاقانه) می تواند به سادگی بدیهی تلقی شود.

اگر تصمیم دارید هزینه ها را کاهش دهید و به سراغ مانیتورهای رده پایین بروید، رنگهایی که ممکن است هنگام اتمام پروژه در ذهن داشته باشید، می تواند در صفحه های دیگر کاملاً متفاوت ظاهر شود. البته، شما باید از قبل دستگاهی در اختیار داشته باشید که بتواند برنامه هایی نظیر Adobe Photoshop یا Apple Final Cut Pro را اجرا کند.

Professional (Graphic Design, Photo & Video)

مانیتور گیمینگ

مانیتورهای بازی باید سریع باشند. “سریع” در اصطلاح مانیتور به نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی هر صفحه اشاره دارد. نرخ تازه سازی در حال حاضر تا 240 هرتز اجرا می شود ، این بدان معناست که تصاویر بازی شما در محدوده 240 فریم در ثانیه نمایش داده می شود (که بسیار نرم است!). زمان های نمایش صفحه نمایش می تواند در تعیین اینکه آیا میزان تازه سازی مانیتور خوب به نظر می رسد، تعیین کننده باشد زیرا آنها میزان سرعت تغییر رنگ را اندازه گیری می کنند. در حال حاضر سریعترین زمان پاسخگویی روی مانیتور 1 میلی ثانیه  (ms) است.

همانطور که در قسمت زیر به آن پرداخته می شود، مانیتورهای بازی همچنین ممکن است دارای فناوری “همگام سازی تطبیقی” باشند که با مطابقت مانیتور با نرخ تازه سازی فریم هایی که توسط کارت گرافیک شما خارج می شود، تقریباً پارگی و لکنت را برطرف می کند.

 

Gaming Monitor


قیمت مانیتور در رایان استار


سایز صفحه نمایش

نوع کاربری شما با سایز صفحه نمایش ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. هرچند فضای میز و میزان بودجه ای که برای خرید مانیتور در نظر گرفته اید هم نقش بسزایی در انتخاب سایز صفحه نمایش شما خواهد داشت. در کارهایی نظیر طراحی، برنامه نویسی، گیمینگ و… با توجه به اهمیت و حساسیت کار، اندازه سایز مانیتور نقش مهمی را ایفا می کند. رزولوشن بالاتر در کنار سایز صفحه نمایش بزرگتر انتخاب حرفه ای هاست.

ابعاد و اندازه‌ی صفحه ‌نمایش شاید اولین چیزی باشد که در ذهن کاربران نقش می بندد. هرچه این اندازه و ابعاد بزرگتر باشد قاعدتا تجربه کار با مانیتور بهتر است. اما باید توجه داشت که ابعاد خیلی بزرگ در فاصله نزدیک نیز محدودیت‌ های خاص خود را دارد.

امروزه مانیتور استوک به طور معمول در سایزهای 17 تا 27 اینچ در بازار ایران وجود دارد. سایز مانیتور بیانگر قطر پنل نمایشگر می باشد. این مقدار را با واحد اندازه گیری (اینچ) بیان می شود. قیمت مانیتور با سایز مانیتور رابطه مستقیمی باهم دارند.

Screen Size Monitor

نوع صفحه نمایش (LED, LCD)

صفحه نمایش LED در واقع همان صفحه نمایش LCD است با نور پس زمینه متفاوت. نمایشگرهای LED از خیلی جهات شبیه به LCD ها هستند. LED ها نیز از تکنولوژی نمایشگر کریستال مایع بهره می گیرند. تنها تفاوت آنها در منبع نور موجود در پس زمینه شان است که برای LCD، لامپ فلورسنت و برای LED در واقع دیودهای نورانی LED Light Emitting Diodes استفاده شده است.

تکنولوژی LED کمترین میزان مصرف انرژی را داراست. از ویژگی های بارز صفحه نمایش LED می توان طول عمر بیشتر، وضوح تصویر بهتر، پخش سریع تر تصاویر و وزن کمتر نمایشگر را نام برد. در نتیجه قیمت مانیتورهای LED در مقایسه با LCD بالاتر است.

LCD vs LED

وضوح تصویر

یکی از مهم ترین مواردی که در یک مانیتور استوک با صفحه نمایش مورد توجه قرار می گیرد، وضوح تصویر (Resolution) است. وضوح تصویر یا رزولوشن به توانایی نمایش تعداد پیکسل های معین در تصویر گفته می شود که هر چه اعداد رزولوشن بزرگ تر باشند نشانه بهتر بودن کیفیت تصویر است.

مانیتورها از تراکم پیکسلی مختلفی ساخته شده اند و این موضوع باعث تفاوت در وضوح آن ها می شود. برای مثال برخی از نمایشگرها دارای رزولوشن 480 × 640 و برخی دیگر 720 × 1280 و یا 1080 × 1920 هستند. به طور مثال رزولوشن 1080 × 1920 به این معنی است که صفحه نمایش دارای عرض 1920 پیکسل و ارتفاع 1080 پیکسل می باشد. عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل ها است که هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر است. بر همین اساس هر مانیتور استوک و یا دسته دومی که تراکم پیکسلی بیشتری داشته باشد از وضوح بیشتری نسبت به مانیتور هم اینچ خود برخوردار است. پیشنهاد ما به شما انتخاب مانیتوری است که از وضوح تصویر (Full HD) برخوردار است.

  • مانیتور با وضوح (HD)   720×1280
  • مانیتور با وضوح (HD+)   900×1600
  • مانیتور با وضوح (Full HD)   1080×1920

Resolution

فناوری پنل

همانطور که اشاره شد بهتر است در گام نخست برای خود مشخص کنید که مانیتور استوک را برای چه هدفی می خواهید تهیه کنید. ممکن است یک مانیتور برای یک کاربر بهترین گزینه باشد در حالیکه برای کاربری شما چندان گزینه مناسبی به نظر نرسد.

انواع فناوری ساخت صفحه نمایش

بطور معمول با سه تکنولوژی زیر در مانیتورهای استوک روبرو خواهیم بود:

  • پنل TN (Twisted Nematic)
  • پنل VA (Vertical Alignment)
  • پنل IPS (In-Plane Switching)

TN-vs-IPS-vs-VA-Panels-Display

چنانچه کاربری شما بصورتی معمول و متعارف است پنل TN گزینه ای کاملا مناسب برای شما خواهد بود. اما اگر طراح و گرافیک کار هستید نیاز دارید زاویه دید و دقت رنگ ها بالا باشد. در این صورت بهتر است به دنبال خرید مانیتور با پنل IPS باشید. مانیتور دارای پنل IPS و VA رنگ ها را با دقت بسیار بالاتری نسبت به مانیتور دارای پنل TN نمایش می دهد. در مقابل مانیتور دارای پنل TN زمان پاسخگویی سریعتری دارد اما زاویه دید محدودتری دارد و قیمت مناسبتری نیز دارد. مانیتورهای معمولی غالبا مجهز به پنل TN و نیازهای روزانه کاربران را به خوبی برآورده می سازند.

انواع پنل ها را بر اساس معیارهای زیر با یکدیگر مقایسه می کنیم :

  • قیمت
  • زاویه دید
  • زمان پاسخگویی
  • کنتراست
  • سطح رنگ سیاه
  • تولید رنگ
  • رزولوشن

پنل مانیتور TN (Twisted Nematic)

کلمه TN سر واژه ‌های عبارت Twisted Nematic است که معرف عملکرد درهم تنیده شدن کریستال مایع است. این تکنولوژی که از قدیمی‌ ترین فناوری های مربوط به نمایشگر است، حرکت کریستال مایع را به وسیله ولتاژ کنترل می‌کند. بدین صورت که ولتاژ وارده چینش ذرات ریز کریستال را برای نمایش تصویر تغییر می‌دهد. در این پنل‌ ها مولکول ‌های کریستال با زاویه ۹۰ درجه در یک دیگر می‌ تنند تا امکان عبور نور را مهیا می ‌سازند. با اعمال ولتاژ، این کریستال‌ ها به چیدمان پیشین خود بازگشته و مانع عبور نور می‌شوند. بدین شکل نمایشگر قادر به نمایش تصاویر می‌شود.

همان طور که پیش‌تر گفتیم پنل‌ های TN از قدیمی ‌ترین پنل ‌ها هستند. کیفیت تصویر این پنل ‌ها از سایر پنل ‌های در این لیست ضعیف ‌تر است. همچنین به علت طیف رنگی باریک و محدودتر این پنل‌ ها توانایی نمایش دقیق رنگ ‌ها را ندارند.  این پنل‌ ها هر پیکسل تنها می‌تواند ۶ بیت روشنایی را نشان دهد.

پنل‌ های TN به علت کنتراست بالا، محدودیت زاویه دید بالایی نیز دارند. بدین معنی که صفحه مانیتور این پنل ‌ها در زوایای مختلف، رنگ و نور یکسانی نخواهند داشت. اگر به مانیتور لپ‌تاپ ‌های ارزان قیمت توجه کنید، متوجه می‌ شوید که با تغییر زاویه دید و یا باز و بسته کردن در لپ ‌تاپ، میزان روشنایی رنگ کاهش یا افزایش می ‌یابد. درواقع با تغییر زاویه دید بیننده نور رنگ ‌ها متفاوت به نظر می‌ آیند.

با این اوصاف، پنل ‌های TN بدترین انتخاب برای کاربرانی است که به دقت رنگ و کیفیت بالا نیاز دارند. این مانیتورها برای کاربران معمولی که فعالیت ‌شان به وب‌گردی، آفیس، موسیقی و… محدود می‌شود کافی است.

همچنین این پنل ‌ها با وجود نرخ نوسازی بالا (Refresh rate) و قیمت مقرون به صرفه مناسب گیمرهای اقتصادی است. اما کسانی که با دقت رنگ بالا سروکار دارند، مانند فعالان در حوزه ویرایش تصویر، طراحی، گرافیک و… باید از خرید این پنل ‌ها صرف نظر کنند.

TN Panel

پنل مانیتور VA (Vertical Alignment)

VA  که مخفف عبارت Vertical Alignment است، تکنولوژی مشابه با پنل ‌های TN است با این تفاوت که کریستال‌ های مایع ساختاری عمودی دارند. به دلیل ساختار متفاوت پنل‌های VA از نرخ کنتراست بالا و دقت رنگ بهتری برخوردار هستند.

پنل‌ های VA از طیف رنگ بالاتری برخوردار بوده و محدودیت زاویه دید هم ندارند. از این رو انتخاب خوبی برای کسانی است که با دقت رنگ سروکار دارند.

تنها نقطه ضعف این پنل‌ ها سرعت پاسخ گویی بسیار پایین‌ شان است. از این رو شاید این دسته از پنل‌ ها نتوانند انتخاب مناسبی برای گیمرها، خصوصا مخاطبین بازی‌ های رقابتی آنلاین باشند.

پنل مانیتور IPS (In-Plane Switching)

پنل ‌های IPS یا همان In-Plane Switching تکنولوژی نسبتا جدیدی در تولید نمایشگرها هستند که قیمت بالاتری دارند. این پنل‌ ها مشابه دو مورد قبل از کریستال برای نمایش تصویر استفاده می‌کند. با این حال چینش این کریستال‌ ها در پنل ‌های IPS به ‌صورت افقی است.

بدین شکل پراکندگی نور در نمایش رنگ‌ مشکی کاهش یافته و مانیتور تصویری زنده ‌تر و با رنگهایی طبیعی تر ارائه می ‌دهد. دقت رنگ و وضوح دید در نمایشگرهای IPS با تغییر زاویه دید کاربر کاهش نمی ‌یابد و تصویری زنده و طبیعی را از تمامی زوایا ارائه می‌کند.

این پنل‌ ها در نرخ کنتراست ضعیف ‌تر عمل می‌کنند اما به دلیل قابلیت تولید رنگ مشکی واقعی‌ تر، تصاویر زنده‌ تری ارائه می ‌دهند. در پنل‌های IPS به هر سایه رنگ قرمز، سبز و آبی ۸ بیت اختصاص می‌دهد که رنگ‌ های واقعی ۲۴ بیتی را تشکیل می ‌دهند. در واقع پنل‌های IPS توانایی اجرای ۱۶/۷ میلیون رنگ را دارند.

Panel Type

نسبت ابعاد

نسبت ابعاد در توصیف نسبت های افقی و عمودی یک تصویر است که به صورت دو عدد که با علامت دو نقطه از هم جدا می شوند نشان داده می شود – به صورت X:Y. مثلا نسبت ابعاد ۱۶:۹ به ما چه می گوید؟ ۱۶:۹ یک تصویر صفحه نمایش است که عرض آن ۱۶ واحد و طول آن ۹ واحد می باشد.

مانیتورهای استوک قدیمی مربعی شکل بودند و با عرض کمی بزرگتر از ارتفاع، نسبت تصویر برابر با ۴:۳ داشتند. امروزه نسبت ابعاد ۱۶:۹ رایج ترین نسبت تصویر در دنیاست و به عنوان HDTV عریض نیز شناخته می شود. این نسبت نقطه ی اشتراک کلیه ی استانداردهای امریکایی، اروپایی و ژاپنی بوده است. استقبال جهانی برای انتخاب یک صفحه نمایش عریض نیز معطوف به این نسبت تصویر است.

Aspect Ratio

پورت های ارتباطی

مانیتور استوک با پورت HDMI جذاب ترین گزینه برای کاربران امروزی است. بدلیل اتصال به کنسول های بازی، لپ تاپ و دستگاههای جدید امروزی این پورت بیشترین خواهان را بین کاربران دارد.

یکی از فاکتورهای مهم خرید مانیتور استوک و دست دوم وجود طیف گسترده ای از پورت های ارتباطی است. پورتهای متنوع، اتصال به انواع دستگاه ها را آسان می سازد. مانیتورهای قدیمی تنها یک عدد پورت آنالوگ VGA را برای انتقال تصاویر در اختیار کاربران قرار می دادند اما با پیشرفت تکنولوژی وجود پورتهای دیجیتال نظیر DVI, DisplayPort, HDMI  در مانیتورها بیش از پیش احساس شد. طبیعتا برای نمایش با کیفیت تصاویر می بایست از خروجی های دیجیتال بهره برد.

وجود پورت USB به صورت HUB، پورت های ورودی و خروجی اسپیکر، وجود اسپیکر درونی در مانیتور و دوربین وب کم از امکانات جذاب یک مانیتور استوک خواهد بود.

Connectors

زمان پاسخ گویی

زمان پاسخ گویی مدت زمانیست که طول می‌کشد تا مانیتور شما از یک رنگ روی رنگ دیگر سوییچ کند. در اصل این خصوصیت به واسطه اندازه‌ گیری زمان سوییچ کردن رنگ مانیتور از سفید به مشکی و دوباره به سفید اندازه‌ گیری می ‌شود که در حد چند میلی ‌ثانیه است.

Response Time

چرا زمان پاسخگویی پایین؟

معمولا کاربران از اهمیت وجود فاکتور زمان پاسخگویی در مانیتور آگاه نیستند؛ زیرا بیشتر اوقات چندان مهم به نظر نمی ‌آید. برای وبگردی، نوشتن ایمیل، کار با Word و یا ویرایش تصویر، فاصله زمانی تغییر رنگ ‌ها به قدری سریع هستند که حتی متوجه آن نخواهید شد. این تأخیر حتی در نمایش ویدیوها در کامپیوترهای مدرن و تلویزیون ‌ها معمولا برای بیننده قابل توجه نیست.

اما در بازی ‌ها قضیه فرق دارد! برای گیمرها هر میلی ‌ثانیه بسیار ارزشمند است. تفاوت بین برنده شدن و باختن یک مبارزه، برخورد شلیک اسنایپر از راه دور و یا حتی رسیدن به خط پایان تنها به یک میلی ‌ثانیه بستگی دارد. بنابراین برای گیمرهایی که به دنبال بهبود هر المانی برای افزایش کیفیت بازی هستند، خرید مانیتوری با میزان زمان پاسخگویی کم بین 1 تا 5 میلی‌ ثانیه ارزش هزینه کردن را دارد.

نرخ بروزرسانی

نرخ نوسازی تصویر به تعداد دفعات بروزرسانی شدن تصویر یا فریم در هر ثانیه گفته می شود. هر چه این مقدار بالاتر باشد حرکات نرم ‌تر مشاهده می ‌شوند.  به‌عنوان مثال، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بدین معنا است که تصویر مانیتور استوک در هر ثانیه، ۶۰ مرتبه تازه ‌سازی می ‌شود. هرچه تعداد تازه سازی بیشتر باشد، حرکت روان ‌تری روی صفحه ‌نمایش مشاهده خواهد شد.

Refresh Rate

فناوری‌های G-Sync و FreeSync

تکنولوژی G-Sync و FreeSync به ترتیب توسط انویدیا (NVIDIA) و ای‌ام‌دی (AMD) برای رفع مشکل چندپارگی تصویر (Screen Tearing) در نسل جدید ارائه شده‌اند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تعداد فریم ‌های تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد.

یعنی در واقع تعداد فریم‌ های تولیدی توسط کارت گرافیک با زمان پاسخ‌ گویی مانیتور مضرب صحیحی از هم نباشند. در این حالت اصطلاحا پارگی تصویر رخ می ‌دهد که عبارت است از پاره شدن قاب نمایش به وسیله فریم بعدی یا قبلی.

برای حل این مشکل انویدیا و AMD به عنوان تولیدکنندگان اصلی کارت گرافیک اقدام به همکاری با تولید کنندگان مانیتورها کرده‌اند که حاصل آن عرضه مانیتورها با فناوری G-Sync ویا FreeSync است.

تکنولوژی FreeSync شرکت AMD هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمی‌کند. در واقع درست مانند کارت گرافیک ‌هایش قیمت تمام شده پایین‌ تری را برای کاربران فراهم می‌کند. در حالی که تکنولوژی G-SYNC انویدیا بابت امتیاز استفاده این تکنولوژی توسط شرکت ‌های ثالث چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بر قیمت پایه مانیتور اضافه می‌ کند.

G-Sync - FreeSync

نسبت کنتراست

کنتراست یا به عبارتی دقیق نسبت کنتراست شاخصی است نسبی برای مقایسه تفاوت روشن ترین سفیدی و تیره ترین سیاهی که مانیتور استوک می تواند در یک لحظه در مجاورت هم به نمایش درآورد. این شاخص در واقع میزان توانایی نمایشگر در ایجاد حداکثر تضاد بین سفیدی و سیاهی در تصاویر را نشان می دهد. یعنی یکی از عوامل اصلی در کیفیت و وضوح تصویر.

در واقع نمایشگرهای با نسبت کنتراست بالا می توانند صحنه هایی با روشن ترین رنگ سفید و تاریک ترین رنگ سیاه را به نمایش بگذارند. هر چه میزان این تفاوت بالاتر باشد، کنتراست تلویزیون بالاتر خواهد بود و در نتیجه تصاویر واقعی تر را خواهید دید.

Contrast Ratio

نسبت کنتراست واقعی یا نسبت کنتراست داینامیک؟

دو روش برای تعیین نسبت کنتراست در مانیتور وجود دارد که آن ها را کنتراست واقعی و کنتراست داینامیک می نامند. روش اندازه گیری این دو نوع نسبت کنتراست متفاوت است و در نتیجه عددی که برای آن ها نیز به دست می آید متفاوت خواهد بود. برای تعیین نسبت کنتراست واقعی یا Native تصویری واقعی و یا صفحه ای شطرنجی با رنگ ها سیاه و سفید را مورد بررسی قرار خواهند داد. تا حدی این دو رنگ در کنار یکدیگر تداخل ایجاد می کنند و بر روی یکدیگر تاثیر خواهند گذاشت. با توجه به نمایشگر میزان تداخل رنگ ها در تصویر متفاوت خواهد بود. در این حالت میزان روشنایی رنگ سفید و سیاه اندازه گیری خواهد شد و نسبت آن ها با هم نسبت کنتراست واقعی را تشکیل خواهد داد.

اما در نسبت کنتراست داینامیک نحوه ی اندازه گیری نسبت تضاد متفاوت است. در این حالت روشنایی صفحه ای یک دست سفید اندازه گیری می شود و همچنین میزان روشنایی صفحه ای کاملا مشکی اندازه گیری خواهد شد. نسبت روشنایی رنگ سفید و مشکی در این حالت، نسبت کنتراست داینامیک نامیده می شود. با این تفاسیر میزان عددی نسبت کنتراست داینامیک از نسبت کنتراست واقعی بالاتر خواهد بود.

پایه مانیتور

یک پایه مانیتور ارگونومیک راحتی کار با صفحه نمایش را برای شما به ارمغان می آورد. برخی پایه ها حتی امکان مدیریت کابل را برای شما فراهم می سازند. تنظیمات پایه (ارتفاع، شیب و چرخش) مانیتور استوک و دست دوم، می تواند فشارهای فیزیکی یک روز کاری طولانی را برای کاربران کاهش دهد.

Stand Monitor

استانداردهای محیط زیست

وجود بالاترین استانداردهای محیط زیست در مانیتور استوک موجب می شود شما با خیالی آسوده یک انتخاب امن و ماندگار داشته باشید. مانیتورهای استوک تأیید شده دارای الزامات مصرف انرژی بهینه تنظیم شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست در حالت ‌های روشن، خواب و خاموش است. به طور مثال، مانیتورهای دارای نشان ®ENERGY STAR دارای 25% صرفه‌ جویی بیشتر نسبت به گزینه ‌های استاندارد بازار هستند.

استاندارد TCO که برای میزان تابش و تشعشعات مجاز نمایشگرها و ادوات مختلف کامپیوتر ها در نظر گرفته شده است. این استاندارد میدان های الکتریکیو مغناطیسی، اشعه ایکس را که توسط لامپ تصویر مانیتورها ایجاد می شود را مورد بررسی قرار می دهد. گواهینامه TCO برای صفحه نمایش امن ارائه می شود.

مانیتور سبز دوستدار محیط زیست است و مهم‌ ترین گواهینامه ‌های محیطی مانند RoHS، ENERGY STAR و EPEAT® Gold در صنعت را دریافت کرده است.

Environment Monitor

 


وارد کننده مانیتور استوک


راهکارهای تست مانیتور استوک | مانیتور دست دوم

همانطور که پیش تر اشاره شد مهم ترین بخش در انتخاب و خرید مانیتور استوک و دست دوم سلامت تصویر صفحه نمایش است. راه کارهای تست مانیتور استوک را در اینجا بررسی خواهیم کرد. 1 – تست پیکسل سوخته (Dead Pixel)، 2 – تست (Spot)  3 – تست نور 4 – تست قطعی

تست پیکسل سوخته  (Dead Pixel)

برای این کار شما می توانید اقدام به تست مانیتور با نمایش تصاویر با پس زمینه با رنگ های متنوع توسط نرم افزار (Paint) که در ویندوز موجود است نمایید. بطور مثال تصاویری از رنگ های زرد و آبی و سبز و سفید و سیاه بسازید و پشت سر هم تصاویر را نگاه کنید اگر در جایی از صفحه نمایش کم رنگی و یا عدم همخوانی مشاهده کردید این یعنی پیکسل سوخته است.

تست (Spot)

این تست به شما نشان می دهد کجاهای صفحه نمایش دارای هاله و یا تکه های سفیدی می باشد. برای این کار بک گراند را سفید بگیرید و تصاویری را بر روی آن بررسی کنید هر جایی ضد و نقیض بود به معنی پیکسل سوخته است.

تست نور مانیتور

برای تشخیص نور و یا کم نور بودن ابزار خاصی وجود ندارد. ممکن است شما نور تصویر را کم تشخیص دهید اما فروشنده و یا فرد دیگری شرایط را نرمال معرفی کنند. این جا شما تصمیم گیرنده هستید برا همین می توانید از طریق  (Power Setting) و یا (Power Option) نسبت به تعیین و تست نور اقدام کنید.

تست قطعی

یکی از مشکلات را می توان به قطع و وصل شدن مدام در مانیتور دانست. این موضوع می تواند به دلیل معیوب بودن و یا وجود اتصالی در کابل فلات (LED Video Cable – Flat Cable) باشد. کابل فلت وظیفه ارسال تصویر از مادربرد به مانیتور می رساند. برای تست در این مورد می توانید چند بار اقدام به باز و بسته نمودن مانیتور کرده و مراقب باشید مانیتور به حالت (Sleep) نرود، در این حالت اگر تصویر قطع شد به این معنا است که کابل فلت مشکل دارد.

تست سلامت مانیتور استوک و دست دوم

با توجه به راهنمای خرید مانیتور استوک و دست دوم، برای تست سلامت پیکسل ها می توانید از دو روش زیر بهره بگیرید.

تست آنلاین   

به آدرس سایت Dead-pixel  مراجعه کرده و با انتخاب گزینه Start Test، به صفحه تست منتقل شده و با کلیک بر روی صفحه شاهد تغییر رنگ و به تست پیکسل های مانیتور بپردازید. حتما صفحه نمایش در حالت تمام صفحه باشد. برای این كار می توانید از كلید (F11) کمک بگیرید.

تست نرم افزار

نرم افزارهای متعددی در خصوص تست رنگ بندی تصویر وجود دارد. نرم افزار IsMyLcdOK نیز کاری مشابه سایت (Dead-Pixel) را انجام می دهد. با این تفاوت که می توانید به وسیله این نرم افزار، تست را در حالت آفلاین انجام دهید.


مانیتور دست دوم در رایان استار


جمع بندی

در صورتی که هدف شما از خرید مانیتور استوک تنها استفاده از پخش کننده های فیلم و موسیقی و یا انجام کارهای ساده خانگی باشد شما نیازی به خرید یک مانیتور خیلی خاص و با قیمت و صرف هزینه بسیار بالا ندارید. یک مانیتور با ویژگی های ساده یک گزینه مناسب برای شما است و بیشتر باید تصمیم اقتصادی بگیرید در حالی که همان مانیتور برای یک گرافیست اصلا گزینه مناسبی نخواهد بود. یک گرافیست کار نیاز دارد نمایشگری تهیه كند که کیفیت تصویر بالایی داشته و بتواند رنگ ها را به صورت شفاف و به صورت واقعی نمایش دهد همچنین بهتر خواهد بود كه حداقل 24 اینچ باشد. و یا اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید لازم هست به نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی مانیتور استوک خود توجه داشته باشید تا به اندازه کافی سریع باشد.